fredag 23 augusti 2013

Första världskriget i fickformat

Jag har gjort fler fynd i föräldrarnas gömmor. Denna gång en fickkalender (som jag tror har tillhört min farfars bror) från 1916, som  verkar vara köpt utomlands, eventuellt i Kanada. Den är väl sisådär en 6 x 12 cm stor. Förutom att kalendern innehöll det gamla vanliga som kalender, kartor, månens faser osv osv, så hittar man det pågående första världskriget i mycket komprimerad och detaljerad sammanfattning, dag för dag. Fascinerande.


3 kommentarer:

  1. Jäklar vilken grej!
    Har du läst igenom?
    Nästa år är det 100 år sedan det började

    SvaraRadera
  2. Nä, har inte läst allt. :) Först blev jag lite full i skratt när jag såg det. Alla detaljer liksom. I en fickalmanacka. Sen kom jag på att det här var ju faktiskt det som stora delar av världen HANDLADE OM vid den tiden.

    SvaraRadera
  3. Väldigt spännande grejer det där! Hittade du några personliga anteckningar och så?

    SvaraRadera